Babysvømning

Som en fisk under vandet For mange er babysvømning lig med selve dykket under vandet, som babyer er så berømte for at kunne. Der findes mange forklaringer og teorier

omkring den såkaldte dykkerefleks. Blandt andet er det en gængs opfattelse, at det kun er de første par måneder, at ens baby kan finde ud af at svømme under vandet helt selv. Men det passer ikke.

De seneste forskningsresultater viser, at refleksen forsvinder langt senere, end man hidtil har troet. Hvis den overhovedet forsvinder. Så det er aldrig for sent at gå til babysvømning og prøve at sende sin baby på dykketur.

 

Dykkerrefleksen Dykkerefleksen er en snedig anordning, som udløses i halsen/svælget i området over stemmebåndet. Langt de fleste børn dykker med åben mund og åbne øjne, og der er ingen grund til bekymring.

Når væske kommer ned i svælget, går der et signal op til hjernen, der fortæller, at nu skal luftvejene beskyttes, og så lukkes der af. Det kan sammenlignes med delfinens lufthul.

 

Svømmerefleks Men barnet har flere brugbare reflekser Når barnet er under vandoverfladen træder svømmerefleksen ind og påvirker barnet til at spjætte med svømmelignende bevægelser.

Det stimuleres ved, at forældrene bevæger barnet rundt i bassinet, så barnet mærker vandet ”stryge” mod huden. Derfor, husk at bevæge jer rundt. Lad være med at stå på den samme plet hele tiden.

 

Synkerefleks Når barnet efter dykket kommer til overfladen igen, starter synkerefleksen for at synke eventuelle vandrester i svælget, for igen at kunne trække vejret roligt. Nogle børn hoster, fordi et par dråber vand måske irriterer lidt i halsen, men det går hurtigt over.

Alt dette går hurtigt og helt automatisk, og langt de fleste børn tager det at dykke meget afslappet. Når vi vil dykke, giver vi barnet et signal/kommando, så de på sigt vil lære at genkende manøvren og har mulighed for at forberede sig, før de dykkes under vandet.

Når barnet genkender signalet, forsvinder dykkerrefleksen, og den bliver erstattet med en betinget refleks, altså en handling barnet selv styrer. Hvis dykket ikke lykkes så godt, er det i de fleste tilfælde, fordi barnet trænger til lidt mere tid til at vænne sig til de nye omgivelser og nye indtryk. Alt det hjælper jeres instruktører jer med.

At man er tryg, er alfa og omega og samtidig forudsætningen for, at det lykkes. Ellers kan man for en tid fokusere på andre øvelser og senere vende tilbage til dykket. I må hverken presse jer selv eller barnet. I risikerer at miste glæden ved at svømme, og hvis det er barnet I presser, så mister barnet ud over glæden også tilliden til jer i vandet.

Målet med dykket er, at det ikke er en isoleret øvelse i sig selv, men en naturlig del i at være i vand. At frit og afslappet kunne svømme glide/svømme igennem vandet er vigtigt, nogle er født til det, og andre skal lære det, men – alle kan lære det.

 

GEVINSTER VED BABYSVØMNING:

Fremmer den motoriske udvikling: I vandet har barnet ikke en stor og tung ble på, intet tøj eller underlag som forhindrer det i at bevæge sig fuldt ud. I vandet får barnet fuld bevægelsesfrihed, og det fremmer barnets motoriske udvikling samt sansemotorikken. Noget barnet kan høste gavn af hele livet.

 

Styrker hjerte og lunger: Det tryk som vandet udøver på vores krop påvirker blodbanerne og hjertet arbejder hårdere på en skånsom måde (bare at komme ned i vand øger dit stofskifte med seks procent godt at vide for den magelige, der vil tabe sig).

Det samme gælder vejrtrækningen. Man skal bruge flere kræfter på at trække vejret i vand pga. trykket, og det er med til at styrke hele vejrtrækningsapparatet.

 

Social stimulans: Babysvømmeprogrammet vil være lavet sådan, at børnene får masser af social stimulans,

samspil og kontakt med både forældre og de andre børn og forældre i gruppen. Forskning fra Tyskland viser desuden, at babysvømning fremmer selvstændighed og intellektuel udvikling.

 

Samspil: Der findes ikke noget andet element, der giver så mange umiddelbare reaktioner som vand, og I vil opleve, at I hurtigt bliver meget gode til at læse jeres børn.

 

Vandtilvænning: Barnet bliver vandtilvænnet, hvilket vil sige, at barnet er trygt omkring og i vand og ikke gribes af panik i uventede situationer. Barnet skal gerne være fortroligt med følelsen af at få vand på krop og ansigt. Det kan man træne hjemmefra i babybadekarret, bruseren eller ved at hælde lidt vand over barnets ansigt og krop med en lille vandkande.

 

Tidlige svømmere: Et konsekvent baby- og børnesvømmeskoleforløb, som vi har i Vejle Svømmeklub, giver tidlige svømmere. Meget er afhængig af hvor sjovt, I har det sammen i vandet, men også af hvordan, I hjælper og støtter jeres barn, og om I er modige nok til at lade barnet få lov at prøve. Der vil komme dage, hvor den lille ikke er lige så veloplagt eller helt på tværs. Så må vi sammen tilpasse timen til mere hygge og afslapning.